Nieuwsbrief Soest-Soesterberg

Het is februari en het politiek seizoen is alweer volop begonnen. De eerste resultaten van de PvdA deelname aan het college zijn ook al zichtbaar. Zo is er een camera geplaatst op de Dalweg om de verkeersveiligheid te vergroten en op diverse plekken worden sneheidsbeperkende maatregelen ingevoerd. In ons verkiezingsprogramma 2022 is verkeersveiligheid een belangrijk thema. Datzelfde geldt voor het besluit over de Dalweg visie. Op 9 februari stemde de Raad, inclusief een groot gedeelte van de oppositie in met het bestemminsgplan om maximaal 250 woningen mogelijk te maken. Alleen DSN en Groen Links stemden tegen. Het behoeft geen betoog dat het hier ook moet gaan om betaalbare woningen. Eveneens een speerpunt in het verkiezingsprogramma. Het is goed om te zien dat onze wethouder Osman Suna in het college en de fractie in de Raad het verschil maken. Over de samenwerking met GroenLinks wilde ik het even met u hebben. Landelijk krijgt de samenwerking tussen PvdA en GroenLinks steeds meer gestalte met als hoogtepunt een gezamenlijke lijst voor de Eerste Kamer. De peilingen voor de Provinciale Statenverkiezingen wijzen in de richting van een behoorlijke verkiezingsuitslag. Landelijk samenwerken is echter iets heel anders dan lokaal of provinciaal. Gemeentelijk zijn er inmiddels diverse voorbeelden van succesvolle samenwerking van beide partijen onder een lokaal label. In nagenoeg al deze gevallen maakt de combinatie PvdA/GroenLinks deel uit van het college. Dat wil echter niet zeggen dat alles van een leien dakje gaat. Samenwerken vraagt de nodige flexibiliteit, geven en nemen, van beide partijen. Deze ontwikkelingen roepen onvermijdelijk de vraag op: hoe verder in Soest? Dat we het zeker niet op alle terreinen met elkaar eens zijn blijkt wel uit het debat over de Dalweg. Toch heeft het bestuur besloten een uitnodiging van het bestuur van GroenLinks om de Algemene Vergadering van GroenLinks op 8 maart bij te wonen, aanvaard. Op deze wijze kunnen we rustig “aan elkaar snuffelen” en ervaring met elkaar opdoen. Ook zullen we waar dat meerwaarde heeft samen bijeenkomsten organiseren. We hebben daar al ervaring mee rond de thema’s energietransitie en energiearmoede. Bijeenkomsten die goed bezocht werden, informatief waren en tot goede debatten leidden. Op 24 oktober organiseren wij een “huiskamerbijeenkomst” over de toekomst van onze partij en de samenwerking met GroenLinks. Doel van deze bijeenkomst is om samen met u in gesprek te gaan over de samenwerking met Groen Links. De partij is immers van de leden en uw mening in deze is van groot belang. Tenslotte, op woensdag 15 maart vinden er Provinciale Statenverkiezingen plaats en verkiezingen voor de waterschappen. Ondanks dat deze verkiezingen niet populair zijn roep ik u toch op te gaan stemmen de 15e , de belangen zijn immers groot. Het gaat over de energietransitie, duurzaamheid, landschapsbeheer, waterbeheer, stikstof, woningbouw en infrastructuur om maar een paar thema’s te noemen die ons allen aangaan. Als PvdA Soest-Soesterberg doen we volop mee in de campagne zoals u elders in deze nieuwsbrief kan lezen. Vanuit Soest-Soesterberg staat Rosella Berghuis op plaats 26 van de kandidatenlijst. Laten we haar een steun in de rug geven de 15e. Ik reken op u. Peter DondersVoorzitter PvdA Soest-Soesterberg

Mededeling Ad Witlox

De komende 14 weken zal Hans Redeker de fractie versterken. Kubulay Gunduz zal fractievoorzitter zijn in verband met afwezigheid van Ad Witlox.

Mike van Hofslot nieuwe secretaris

Op de Algemene Ledenraadsvergadering van 12 januari is Mike van Hofslot benoemd tot secretaris van onze afdeling. Hieronder stelt Mike zich kort voor:

Mijn naam is Mike van Hofslot, ik ben 25 jaar oud en sinds 2015 ben ik lid van de Partij van de Arbeid. De idealen en kernwaarden van de PvdA, waarbij de eerste spreiding van kennis, macht bezit en inkomen, van oudsher belangrijke uitgangspunten vormen, maken dat ik mij goed thuis voel binnen onze partij. Juist in tijden van hoge inflatie en klimaatverandering, is het meer dan ooit van belang dat de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen. Daarbij loopt de PvdA niet weg voor het nemen van verantwoordelijkheid, waarmee wij als partij het niet alleen laten bij woorden, maar ook onze verantwoordelijkheid nemen. Ik wil u danken voor het in mij gestelde vertrouwen en kijk uit naar de samenwerking met mijn medebestuursleden. Ik hoop u spoedig te ontmoeten op een van onze bijeenkomsten!

Verkiezingsnieuws

1 maart: Grote politieke debatavond in Baarn m.b.t. verkiezingen Provinciale Staten In aanloop naar de Provinciale Statenverkiezingen organiseren de PvdA-afdelingen van Soest, Baarn en Eemnes op woensdagavond 1 maart gezamenlijk een grote politieke debatavond in Baarn. In het gebouw van muziekvereniging Crescendo voelt gespreksleider Marcel Peek uit Eemnes de genodigden aan de tand over vraagstukken waar de provincie een belangrijke rol in speelt zoals duurzaamheid/energietransitie, natuur- en landschapsbeheer, woningbouw, regionale infrastructuur waaronder fietspaden en openbaar vervoer.Uitgenodigd voor het debat zijn Wilma de Boer (PvdA), Lyke Veen (D66), Vincent Janssen (VVD), Marjolein Elteren (GroenLinks), Henriette Rikkoert (CU) en Chris Westerlaken (CDA). Allen kandidaat voor de Provinciale Staten. Zij zullen in debat met elkaar en met het publiek duidelijk maken hoe de verschillende politieke partijen over de genoemde vraagstukken denken. Ontdek wat er te kiezen valt op 15 maart!De debatavond begint om 20.00 uur met een inloop vanaf 19.30 uur en duurt tot 22.00 uur. Na afloop is er ruimte voor een informeel gesprek en een drankje. Het gebouw van muziekvereniging Crescendo bevindt zich aan de Plataanlaan 3 in Baarn, tegenover het politiebureau en de brandweerkazerne. Belangstellenden zijn van harte welkom, aanmelden is niet nodig.4 maart: De rode Slinger in SoestOp 4 maart stopt de PvdA verkiezingsbus in het kader van de campagne de Rode Slinger in Soest. Halte is de van Weedestraat tegenover de Action. De bus zal om 10 uur arriveren en om 10.45 uur vetrekken naar Baarn. Laten we in die drie kwartier het centrum van Soest rood kleuren. U bent van harte welkom!

Rosella Berghuis op kieslijst Provinciale Staten

Vanuit onze partij staat Rosella Berghuis op de kieslijst voor de Provinciale Staten. Hierbij een stukje van RosellaVandaag tijdens het hardlopen door het mooi Soest dacht ik ”wat wonen we toch mooi, met een paar minuten ben ik in de bossen en dat is zo fijn”. Maar aan de andere kant wordt er gesteggeld hoe nu verder met de woningbouw. En uiteraard zijn er meerdere onderwerpen die mij aan het hart gaan. Dat er een tekort is, is bij niemand onbekend. Maar ik maak me hier zeker wel zorgen om gezien de toekomst. Als ik naar mijn dochter van bijna 5 kijk, nog zo zorgeloos in het leven, zou je toch ook graag weer een kind willen zijn en je nergens druk om hoeven te maken. Hoe gaat zij het straks aanpakken als zij ooit op haarzelf wilt wonen? Of als we alleen al in het nu blijven, hoe ga je het de dag van vandaag aanpakken als je op jezelf wilt gaan wonen?  Als diëtist in Soest en Soesterberg spreek ik veel verschillende mensen waarbij ik ook de signalen hoor vanuit de inwoners met betrekking tot de woningbouw, de stijgende energieprijzen, het duurder worden van de boodschappen. Dat er uitdagingen zijn, is helder daar kunnen we niet om heen.   Voor de gehele provincie gelden uitdagingen. Woningen; hoe houden we de provincie mobiel door het OV toegankelijk houden voor iedereen; hoe behouden we cultuur en hoe kan de provincie klimaat-neutraal groeien.  Echter je kop in het zand steken is op dit moment geen keuze, zo zorgeloos is het allemaal niet. Iets er aan doen door te stemmen helpt wel degelijk. We doen dit met elkaar. Mensen maken de provincie. Stem daarom op 15 maart op de PvdA en mij vind je op plek 26. Voor het verkiezingsprogramma zie: https://psutrecht.pvda.nl/wp-content/uploads/sites/302/2022/12/20221210-Verkiezingsprogramma-PVDA-provincie-Utrecht-definitief.pdf